16 принципів побудови міжособистісного спілкування
1. Зовнішній вигляд
Найперші і сильні враження про
людину створюються його зовнішнім виглядом. Все в людині повинно бути на
належному рівні: зачіска, одяг, хода, манери. Багато залежить від виразу обличчя.
2.Перші чотири хвилини
Вирішальними для формування
враження про людину стають перші чотири хвилини спілкування з ним. До
результату четвертої хвилини вже стає в загальних рисах ясно - симпатичні люди
один одному або навпаки, розташовані до взаємного спілкування чи ні. Отже: у
перші чотири хвилини спілкування необхідно повністю підпорядкувати свою
поведінку потрібному тону.
3. Дружній тон
Починати розмову слід тільки з
дружнього тону, весь час підтримуючи позитивну установку при спілкуванні -
ввічливість і тактовність, доброзичливість і запобігливість.
4. Посмішка
Вона потрібна не тільки іншим, а
й нам самим. Навіть штучно посміхаючись, ми включаємо ті механізми, які
забезпечують нам природну посмішку.
5. Метод ствердних відповідей
Краще не починати розмову з
обговорення тих питань, по яких є розбіжності з співрозмовником. Тому спочатку
варто задати питання, на які співрозмовник, швидше за все, відповість ствердно,
а далі стежити, щоб розмова йшла по шляху «накопичення згоди». Людина не любить
змінювати думку. Якщо вона погодилася з партнером в дев'яти випадках, то,
швидше за все, погодиться і в десятому.
6. Не критикуйте і не скаржтеся
Критика колег та інших людей - не
кращий стиль поведінки. Не люблять оточуючі і тих, хто скаржиться.
7. Не сперечайтеся
Уникайте зайвих суперечок,
особливо в присутності великої кількості людей. Якщо ви не праві, зізнайтеся в
цьому в категоричній формі. Це налаштовує співрозмовника на дружній лад.
8. Уважність до чужого «Я»
Вас оцінять, якщо ви проявляєте
непідробний інтерес до інших людей.
9. Зрозумійте позицію Іншого
Перш ніж переконувати людину в
чому-небудь, треба зрозуміти її позицію.
10. Зацікавте
Щоб домогтися чого-небудь від
людини, треба пробудити в ній бажання зробити це. Як відомо, наказів ніхто не любить.
Більшість людей сугестивні і легко піддаються переконанню. Мистецтво
переконувати робить максимально продуктивним ваше спілкування з оточуючими.
Тому вимоги бажано викладати в такій формі: «Чи не вважаєте ви, що так зробити
краще?», «Я буду вам вдячний, якщо ви ...». Не соромтеся апелювати до почуттів.
11. Поважайте думку інших людей
Спілкуючись, краще не говорити
людині прямо, що вона неправа, цим тільки можна викликати в неї внутрішній
протест. Спілкуванню сприяють фрази-містки типу: «Я уважно вас слухаю», «Це
зрозуміло» і т.п.
12. Запам'ятовуйте імена
Дуже важливо запам'ятовувати і не
плутати імена людей. Людина буде дуже розташована до вас, якщо ви пам'ятаєте,
як її звуть
13. Цінування гідності людини
Одна з головних задач - допомогти
людям відчувати своє значення.
14. Репутація
Людина повинна мати можливість
зберегти свою репутацію.
15. NO! Дратівливість і
безтактність
Головні вороги спілння -кува дратівливість і нетактовність.
16. Слухайте!
При спілкуванні важливо бути
хорошим слухачем. Для цього необхідно наступне:
- не допускати побічних думок;
- концентрувати увагу на сутності
предмета; не прагнути запам'ятати все підряд - це практично неможливо;
- слухати, не обдумуючи подальше
питання або свою відповідь;
- навчитися знаходити найцінніший
матеріал, що міститься в отриманій інформації;
- встановити, які слова та ідеї
збуджують ваші емоції, і постаратися нейтралізувати їх дію, так як в стані
сильного емоційного збудження люди зазвичай слухають не дуже уважно;
- слухаючи, запитати себе: «У
чому мета мовця?»;
- звертати увагу не тільки на
слова, але і на тембр голосу, міміку, жести, позу та ін.;
- показати співрозмовникові, що
ви його розумієте; це можна зробити, повторюючи своїми словами те, що почули,
або сенс того, що вам сказали;
- не висловлювати своїх оцінок;
- не давати порад (під час
вислуховування);
- не лінуватися слухати.
Основні правила спілкування:
• Чітко визначте мету спілкування
• Кращий співрозмовник не той, хто вміє добре говорити, а той, хто
вміє добре слухати
• Люди схильні слухати іншого тільки після того, як вислухали їх.
Як покращити свою комунікабельність
1. Серйозно відносьтесь до спілкування з важливою для вас людиною.
2. Відкрито виявляйте цікавість до іншої людини.
3. Крокуйте назустріч людям з відкритим серцем.
4. Усміхайтесь до того, як почнете розмовляти.
5. Питайте інших про їхні інтереси.
6. Спочатку відрекомендуйтесь самі, називаючи своє ім'я.
7. Ставте людині запитання.
8. Самі говоріть менше.
9. Відповідайте на кожне поставлене до вас запитання.
10.Допомагайте іншим перебороти
труднощі.
11.Виявляйте сердечність.
12.Будьте спокійні й незворушні.
13.Будьте терпимі й оптимістичні.
14.Говоріть чітко й мелодійним
голосом.
15.Дивіться на людину
зацікавлено.
16.Виявляйте розуміння.
17.Уважно слухайте
співрозмовника.
18.Запам'ятовуйте те, що казав
співрозмовник.
19.Тримайте себе спокійно і
впевнено.
20.Обережно висловлюйте свою
точку зору.
При діловому спілкуванні:
1. Перед тим, як вступити в ділове спілкування, чітко уявіть те, про
ЩО ви хочете доповісти, обміркуйте про можливі деталі
2. Будьте уважні, як що ви щось не розумієте, або недочули
-перепитайте.
3. Слідкуйте за власними позами, жестами, мімікою, інтонацією.
4. Будьте уважними до почуттів партнера по спілкуванню, відкритими і
здібним до співчуття.
5. Досягайте адекватного зворотнього зв'язку.
10 правил того, як не потрібно слухати
1. Не приймайте мовчання за увагу
2. Не робіть вигляду, що слухаєте
3. Не перебивати без вагомої причини
4. Не робіть швидких висновків
5. Не дайте «спіймати» себе в суперечці
6. Не задавайте забагато запитань
7. Ніколи не кажіть: «Я добре розумію ваші почуття», краще - «Ви
чимось невдоволені?»
8. Не будьте занадто чуттєвим до емоційних слів
9.Не давайте порад, поки
не просять
10.Не використовуйте
слухання як прикриття
Правила ефективного спілкування
• Правило Гамера
Послідовність наведених
аргументів така
а) сильні; б) середні;
в)найсильніші
• Правило Сократа
Щоб отримати позитивну
відповідь, важливе запитання ставте на третє місце. Першим і другим ставте
прості запитання, на які точно отримаєте відповідь «так».
• Правило Паскаля
- Не заганяйте співрозмовника в глухий кут.
- Не заганяйте самі себе в глухий кут.
- Переконливість аргументів великою мірою залежить від іміджу і
статусу співрозмовника.
- Не принижуйте статус співрозмовника.
- Будьте уважним слухачем.
- Перевіряйте, чи правильно ви зрозуміли вашого співрозмовника.
Оминайте все, що може спричинити конфлікт.
- Відповідайте на всі запитання вашого співрозмовника. Інакше він
буде роздратованим і, залежно від темпераменту, може виявити агресією або
образитись.
Публічні виступи. Одне з основних вимог до
студента, майбутнього фахівця є уміння виступати на конференціях, засіданнях,
ділових зустрічах.
Більш ефективно завжди
короткий насичений цікавий і яскравий виступ, ніж довга мова.
Необхідно говорити рідко
та істотно. Для того, щоб виробити в собі здатність говорити спокійно і ясно
перед аудиторією необхідно врахувати кілька моментів:
1. Починати мову сильним і наполегливим голосом.
2. Готуватися до виступу.
3. Виявляти впевненість.
4. Практикуватися.
Підготовка до виступу:
Часом саме від підготовки
може залежати весь виступ. При підготовці необхідно :
1. "Пропустити" матеріал через себе.
2. Не перетворювати мовлення в сухий виклад фактів, приводити
конкретні приклади .
3. Збирати більше
інформації, яку ви зможете використовувати (резервні знання).
4. Необхідно придумати план розмови, основні тези, особливо вибудувати
її початок і кінець.
5. Записати свій виступ і прослухати.
6. Використовувати асоціації, не читати по папірцю.
7. Вживати в повсякденних розмовах ті моменти про які ви хочете
говорити в публічному виступі (щоб
закріпилось у пам'яті).
8. Спробувати запам'ятати
вашу промову не за один раз, а протягом декількох днів.
Початок виступу:
Початок виступу найбільш
важлива частина усього виступу. Ціль початку виступу складається в залученні
уваги і розпаленні інтересу аудиторії. Не варто починати виступ з анекдоту чи
вибачень. Найкраще починати виступ з:
1. З історії, приголомшливого факту.
2. З питання слухачам ( чи знаєте ви, що... ?).
3. Із зауваження, що
стосується безпосередньо аудиторії.
4. З цитати відомої людини.
5. 3 показу якого-небудь предмета.
Під час виступу:
I. Перш ніж почати виступ, приверніть до себе увагу.
3. Починайте говорити тільки
тоді, коли у залі тиша.
4. Коротко і чітко зверніться до всієї аудиторії, а потім зробіть
паузу.
5. Спостерігайте за реакцією аудиторії.
6. Стежите за тим, коли ваші слова знайдуть у аудиторії підтримку і
відразу ж розвивайте тему і намагайтеся ширше її розкрити.
7. Тільки коли ви цілком домоглися уваги слухачів переходьте на
головну тему виступу.
8. Не втрачайте самоконтролю від провокаційних реплік.
9. Не вступайте в дискусію
під час виступу, інакше вас " поведуть убік ", і виступ буде
провалений ". Скажіть, що на всі питання ви відповісте після виступу.
10. Якщо у виступі є
місця неприємні аудиторії, обов'язково підкріпіть їх очевидними прикладами і
фактами, підкресліть, що тільки необхідність змушує вас говорити про них. І,
обов'язково знизьте гостроту декількома компліментами.
11. Не робіть невиправданих висновків і
узагальнень.
12. Не показуйте вигляду, що ви втомилися або в
чомусь сумніваєтеся.
13. Закінчивши виступ зробіть комплімент
аудиторії і подякуйте за увагу.
Деякі аспекти необхідні для гарного виступу:
1. Відчуття контакту з аудиторією.
2. Природність мови:
a) розмовний тон, безпосередність,
b) акцентування важливих слів,
c) зміна темпу мови - пауза до і після важливих думок.
3. Прояв енергії й емоційної щирості.
Завершення виступу:
Як говориться : "
Спочатку розповісти те, що збиралися розповісти, потім розповісти те, що
пам'ятаєте і завершити тим, з чого почали."
При завершені
виступу дотримуйтесь наступних правил :
1. Резюмувати основні положення виступу.
2. Призвати до дії, якщо це доречно.
3. Зробити влучний комплімент.
4. Викликати сміх.
5. Використовувати влучну цитату.
6. Створити кульмінацію.
7. Постаратися закінчити виступ перш ніж цього захоче публіка.
Немає коментарів:
Дописати коментар