ХАРАКТЕРИСТИКА
ПОВЕДІНКИ РІЗНИХ ТИПІВ УЧИТЕЛІВ ТА УЧНІВ
Учитель-приятель.
Тип взаємин: «учитель — учень — нейтралітет».
Від учнів він потребує доброго ставлення до себе. Це
поблажливий товариш, завжди готовий пробачити (незалежно від можливих
наслідків). Такий учитель поводиться безтурботно стосовно учнів і їхніх
проблем.
Результат подібного стилю вчительської поведінки —
відсутність у дитини почуття відповідальності.
Учитель-мученик.
Тип взаємин: «учитель — учень — опіка».
Учитель боїться надати учням будь-якої
самостійності.
Від учнів він очікує слухняності. Він хоче тільки
служити іншим. Він іде на великі жертви заради дрібниць і завжди виступає з
позиції миротворця. Понад усе він боїться конфліктів. Турботливий до
нав’язливості, постійно контактує з батьками щодо шкільних справ.
Він постійно відчуває себе винним і звалює на себе
чужу роботу. По суті він завжди уникає проявів сильних емоцій, що супроводжують
конфлікти. Його позиція згубна для дітей: одних учнів він провокує на
маніпуляцію вчителем, в інших формує страх виникнення проблем. (Проблеми дитини
так виводять із ладу вчителя, що, коли в дитини щось трапляється, вона не
наважується сказати про це і почувається винною.)
Учитель-партнер.
Тип взаємин: «учитель — учень — співпраця».
Це людина, яка знає, що немає ніякої, навіть
найгуманнішої підстави для утвердження своєї правоти за рахунок іншого. Якщо
представники непартнерської позиції можуть сказати: «Я маю рацію, тому що я
наділений владою», «Я маю рацію, тому що я розумніший», «Я маю рацію, тому що я
кращий», то таке не прийде в голову вчителеві-партнерові, тому що для нього під
виразом «Я маю рацію» обов’язково мається на увазі «Ти (мій учень) — не маєш
рації».
На уроках — він лідер-натхненник, а не авторитарний
керівник. Своє завдання він убачає в тому, щоб навчити дітей залишатися людьми
за будь-яких умов. Він готовий повідомляти своїм учням негативні оцінки так
само, як і позитивні. Він готовий засмучуватися, гніватися, сумувати так само,
як і радіти. Його поведінка підкріплюється словами. Він приймає зміни як
невід’ємну частину буття і намагається творчо використовувати їх у своєму
житті.
Учитель-начальник.
Тип взаємин: «учитель — учень — конфронтація».
Від учнів він вимагає насамперед слухняності. Він
схожий на тирана, що постійно підкреслює свою силу, усе на світі знає і вважає
себе взірцем чесності. Він усіх звинувачує й тримає у страху. Це —
«досвідчений» учитель, що добре знає приховані пороки і таємні страхи своїх
учнів (зрештою й своїх колег теж). Він уміло використовує ці знання для підтримування
свого авторитету. Він почувається обраним владою, і тому особливо
«принциповий». Він вважає, що повинен дати відповідь на будь-яке запитання і з
будь-якого приводу мати свою єдину «правильну» позицію. Учитель вимагає
беззаперечного виконання всіх його вимог як на уроках, так і в позаурочний час,
він постійно невдоволений їхньою роботою зі свого предмета. У розмові з учнями
виявляється прихована ворожість, зневага.
Зміна прийнятих у суспільстві стереотипів, будь-які
«невизначені» ситуації є болісними для вчителів-начальників. Результати такого
стилю вчительської поведінки: конфлікти, образи, «бунт» учнів, відсутність
щирості у взаєминах учителя з учнями.
Учитель-комп’ютер.
Тип взаємин: «учитель — учень — диктат».
Він жадає від учнів тільки знань, інформації,
фактів. Спілкування такого вчителя з учнями офіційне, ділове, йому байдужі
проблеми і труднощі учня, його самопочуття на уроці. Це віщун із кам’яним
обличчям, що висловлює прописні істини і схожий на робота.
Він вважає, що не тільки в навчанні, а й у вихованні
головне — компетентність. Якщо нею хтось і володіє, то це він сам. Його мова
багата на безособові речення («Усі знають, що...», «Добре відомо, що...»,
«Говорять...», «Є думка...»), а займенників першої особи практично немає. Це
«закритий», «холодний» учитель.
Результат такого стилю вчительської поведінки:
зниження впевненості в собі учнів, відсутність у них позитивних емоцій на
уроках (особливо страждає самоповага тих учнів, що стикаються з труднощами в
оволодінні предметом) і, зрештою, зниження мотивації до занять даним предметом,
навіть відраза до нього, незважаючи на те що такий учитель усе робить «заради
свого предмета».
Учень — другий учасник спілкування, він реагує на
поведінку вчителя, захищає свої позиції. Яким чином він це робить?
Характеристики поведінки, спрямованої на привертання
уваги
Активна поведінка привертання уваги: учні роблять
те, що відволікає увагу вчителя та групи.
Пасивна поведінка привертання уваги: учні
демонструють поведінку «кожної години по чайній ложці», тобто всі дії виконують
дуже повільно.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
• почуття: роздратування й обурення;
• дії: словесні зауваження, догани, погрози.
Відповіді учнів на реакцію вчителя: тимчасово припиняють витівку.
Причини
поведінки, спрямованої на привертання уваги:
1. Діти не навчені просити чи вимагати уваги у
прийнятній формі.
2. Діти часто відчувають дефіцит уваги до себе,
почуваються «порожнім місцем». На їхню думку, батьки і вчителі більше уваги
приділяють дітям, що поводяться погано.
3. Учні мають потребу у взаєминах із учителем.
(Сильний бік поведінки привертання уваги).
Принципи
запобігання поведінці привертання уваги:
1. Більше уваги приділяти зразковій поведінці.
2. Навчати учнів просити уваги, коли вони цього
потребують.
Характеристики мстивої поведінки учнів
Активно мстива: прямі фізичні й непрямі психологічні
акти насильства: учень шкодить усіма силами вчителеві, вихователеві чи обом
відразу.
Пасивно мстива: ігноруються будь-які дружелюбні
спроби контакту.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
• емоції: образа, біль, спустошення на додаток до
гніву, обурення і страху;
• імпульс: негайно відповісти силою або вийти із
ситуації (утекти з класу).
Відповіді учня на реакцію вчителя:
• стиль відповіді — шкодити;
• дії — витівка триває доти, доки сам учень не
вирішить припинити її.
Причини
мстивої поведінки:
1. Відображення росту насильства в суспільстві.
2 Розповсюджений засобами масової інформації стиль
силового вирішення конфліктів. Сильні сторони мстивої поведінки: учні
демонструють високу життєздатність, уміння захистити себе від болю.
Принципи
запобігання мстивій поведінці:
1. Будувати стосунки з усіма учнями за принципом
турботи про них.
2. Навчати учнів виражати щиросердний біль і
страждання в прийнятний спосіб.
Характеристики поведінки, спрямованої на уникання невдачі
Активна форма поведінки, спрямованої на уникання
невдачі: спалах обурення — учень втрачає контроль над собою, коли тиск
відповідальності стає надто сильним.
Пасивна форма поведінки, спрямованої на уникання
невдачі: відкладання на потім; недоведення справи до кінця; тимчасова
нездатність; офіційні діагнози.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
• почуття: професійна безпорадність;
• імпульс: виправдатись і пояснити поведінку учня (з
допомогою фахівця).
Відповіді учня на реакцію вчителя:
• стиль відповіді: залежність;
• дії: бездіяльність.
Причини поведінки, спрямованої на уникання невдачі:
1. Стосунки на зразок «червоного олівця».
2. Необґрунтовані очікування батьків і вчителів.
3. Віра учня, що йому підходить тільки перфекціонізм.
4. Акцент на змаганні у класі.
Сильні сторони поведінки, спрямованої на уникання
невдачі: учні хочуть успіху — усе робити тільки відмінно, краще за всіх. Але
для більшості учнів сильних сторін немає.
Принципи запобігання поведінці, спрямованій на
уникання невдачі:
1. Підтримка учня, щоб його внутрішня настанова «Я
не можу» змінилася на «Я можу».
2. Допомога в подоланні соціальної ізоляції через
включення учня у стосунки з іншими людьми.
Характеристики владолюбної поведінки
Активна владолюбна поведінка: спалахи обурення,
словесне обурення — учні йдуть на конфронтацію і нагнічують напруженість.
Пасивна владолюбна поведінка: тиха неслухняність —
учні обіцяють і чемно відповідають нам, але продовжують робити своє.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
• емоції: гнів, обурення, страх;
• імпульс: негайно припинити витівку з допомогою
фізичного впливу (струснути, вдарити тощо).
Відповіді учня на реакцію вчителя:
• стиль відповіді: конфронтація («Ви мені нічого не
зробите»);
• дії: витівка продовжується, доки сам учень не
вирішить припинити її.
Причини владолюбної поведінки:
1. Соціальні настанови змінилися: від панування
підпорядкування у рольовому суспільстві минулого до емансипації і рівних
соціальних прав.
2. Мода на «сильну особистість» навчає утвердження
своєї сили, а не конструктивного підпорядкування.
Сильні сторони владолюбної поведінки: учні
демонструють лідерські здібності — уміння незалежно мислити і здатність чинити
опір авторитетам.
Принципи запобігання владолюбній поведінці.
1. Відхід від конфронтації і зниження напруженості.
2. Передача учневі частини своєї організаторської
влади.
Яким
чином допомагати учням робити свій
внесок у групові стосунки?
• Підтримуйте особистий внесок кожного учня у процес
поліпшення життя свого класу. Запрошуйте учнів допомагати Вам щодня у вирішенні
різних навчальних завдань. Вимагайте, щоб учні висловлювали й обґрунтовували
свої думки під час навчального процесу.
• Надавайте моральної підтримки учням, що
намагаються допомогти іншим. (Учнівське репетиторство. Учні виражають визнання
і схвалення одне одному. Оплески. Заохочувальні твердження. Письмові побажання.
Схвальний кивок.)
• Мінімізація уваги. (Ігноруйте демонстративну
поведінку. Контакт очима. Станьте поруч. Вставляйте ім’я учня в текст пояснення
заняття. Надсилайте секретний знак. Надсилайте письмові зауваження.
Використовуйте «Я-висловлювання».)
• Дозволяюча поведінка. (Доведіть до межі
демонстративну витівку. Увесь клас приєднається до витівки. «Дозволена квота».)
• Робіть несподіванки! (Вимкніть світло. Видайте
музичний звук. Говоріть тихим голосом. Змініть голос. Говоріть зі стіною (чи з
портретом). Тимчасово припиніть вести урок.)
• Відверніть увагу учня. Ставте прямі запитання.
Попросіть про послугу. Змініть діяльність.
• Звертайте увагу групи на приклади зразкової поведінки. Дякуйте
учням. Пишіть імена зразкових учнів на дошці.
• Пересаджуйте учнів. «Стілець міркування».
Як допомагати учням почуватися впевненішими?
• Визнавайте помилки нормальним і потрібним явищем.
(Розповідайте про помилки. Показуйте цінність помилки як спроби. Мінімізуйте
наслідки від зроблених помилок.)
• Формуйте віру в успіх. (Підкреслюйте будь-які
поліпшення. Повідомляйте про будь-які внески. Розкривайте сильні сторони своїх
учнів. Демонструйте віру у своїх учнів. Визнайте складність Ваших завдань.
Обмежуйте час на їхнє виконання.)
• Концентруйте увагу учнів на досягнутих успіхах.
Аналізуйте минулий успіх. Повторюйте і закріплюйте успіхи.
• Робіть процес навчання відчутним. (Наклейки «Я
можу». Альбоми досягнень. Розповіді про «вчора», «сьогодні», «завтра».)
• Відзначте досягнення. (Оплески. «Зірки і наліпки».
Нагороди і медалі. Виставки. Позитивна ізоляція. Самовизнання.)
• Змінюйте методи пояснення. (Використовуйте наочний
матеріал і комп’ютерні програми для формування навичок. Навчайте за один раз
чогось одного.)
• Запроваджуйте додаткові методи навчання.
(Додаткова допомога від учителя. Допомога компетентних дорослих.
Учні-репетитори.)
• Навчайте позитивно розповідати про себе і про те,
що Ви робите. (Класні плакати із «заклинаннями». Шукайте два плюси на кожний
мінус. Декларація «Я зможу» перед виконанням завдання.)
Як припинити демонстративні дії учня?
• Шукайте «витончений відхід». (Визнайте владу учня.
Переносьте обговорення запитання. Ведіть записи. Спантеличуйте учнів.
Погоджуйтеся з учнем. Змінюйте тему.)
• Використовуйте подив. (Видаляйте, не виводячи з
класу. Видалення до іншого класу. Видалення до спеціального приміщення.
Ізоляція в кабінеті шкільної адміністрації.)
• Установлюйте санкції. (Позбавлення чи зволікання
права займатися чимось. Позбавлення чи зволікання права користування
предметами. Позбавлення доступу до різних приміщень навчального закладу. Припинення взаємодії з іншими учнями. Вимога
зустрічі з адміністрацією . Вимога зустрічі з батьками. Вимога зустрічі з
міліцією. Відшкодування учнем збитків: лагодження, ремонт предметів, речей.
Повернення речей або заміна на рівноцінні.)
Немає коментарів:
Дописати коментар